Här kan du göra en serviceanmälan, hittar svar på frågor och blanketter gällande din bostad. Vi värnar om en sund och trygg boendemiljö och tar gärna emot anmälan om brister i gemensamma utrymmen, som trasig belysning i trapphus, portar som inte går i lås eller klotter och skadegörelse. Ju tidigare vi kan uppmärksamma ett fel, desto snabbare kan vi åtgärda det.
Vid akuta situationer som inte kan vänta till nästa arbetsdag går det att ringa följande nummer, även efter kontorstid: 020-21 44 00
Det är fastighetsägaren som bestämmer vilka krav som ställs för att få hyra en bostadslägenhet. Dessa krav kan variera mellan olika fastighetsägare och fastigheter. Som utgångspunkt ska den tilltänkta hyresgästen ha en inkomst motsvarande 3-4 gånger månadshyran i månadsinkomst, inga betalningsanmärkningar, en tillsvidaretjänst utan provanställning/eget bolag/pension samt bra referenser från tidigare boenden.
Ett lägenhetsbyte måste alltid godkännas av hyresvärden. Ansökan görs digitalt via nedan länk, viktigt att du bifogar begärda underlag för att ansökan skall bli registrerad. För att bytet ska godkännas behöver du som hyresgäst ha beaktansvärda skäl till bytet och den tilltänkta bytesparten ska godkännas som hyresgäst.
Handläggningstiden för bytesansökan är ca 8-12 veckor. Under semestertider kan handläggningstiden vara längre. Tänk på att vara ute i god tid.
Du måste alltid ha hyresvärdens godkännande för att hyra ut din lägenhet i andra hand. Ansökan görs digitalt via nedan länk, viktigt att du bifogar begärda underlag för att ansökan skall bli registrerad.
Handläggningstiden är normalt 4 veckor. Under semestertider kan den vara längre. Tänk på att vara ute i god tid.
Som Hyresgäst ansvarar du för att vårda och sköta om din bostad. I det ingår bland annat att:
Den service som Hyresvärden ansvarar för att utföra är exempelvis justering/service av kranar, reparation av vitvaror, justering/tätning av fönster och dörrar, justering/kontroll av värme- och ventilationssystem.
För att anmäla autogiro via din internetbank behöver du söka på den betalningsmottagaren som anges på din hyresavi. Kontrollera vid anmälan att det bankgironummer du anmäler stämmer överens med det som står på din hyresavi. Vänligen notera att det ännu inte är möjligt att registrera autogiro via din internetbank hos alla fastighetsägare, du kan då behöva kontakta oss för att erhålla en blankett för anmälan.
Behöver du hjälp kontakta oss via mail på hyresadm@novier.se
Ja, via din internetbank är det möjligt att registrera dig för e-faktura. Mottagaren du ska välja är Novier Real Estate AB.
Hyresavierna skickas i början av mars, juni, september och december. Du får då tre månadsavier åt gången.
Maila till hyresadm@novier.se
Uppsägningen postas till Novier AB, Box 7043, 103 85 Stockholm eller mailas till hyresadm@novier.se
Tänk på att städa lägenheten ordentligt. Om hyresgästen efter dig inte är nöjd kan du få bekosta en ny städning. Använd gärna nedan checklista så vet du vilka moment som skall utföras vi en flyttstädning.
Om du har möjlighet, anlita en städfirma. Enligt en undersökning kostar det ungefär 2 500 kronor att få en mindre tvårummare städad (2023). Priset är inklusive moms och efter Rut-avdrag. Begär offert av städfirman och kontrollera vad som gäller.